podatek

Zastanawiasz się nad dodatkowym źródłem dochodów i szukasz pomysłu na inwestycję? Rozważ wejście do branży spedycyjnej! Nie wiesz, jak otworzyć firmę spedycyjną? Nasz artykuł przychodzi Ci z pomocą – za chwilę poznasz wszelkie procedury i wymogi formalne, które pozwolą Ci rozpocząć przygodę ze spedycją i transportem. Sprawdź już teraz, jak założyć firmę spedycyjną.

Biznesplan to podstawa

Zanim ochoczo pobiegniesz zarejestrować swoją działalność, w pierwszej kolejności przygotuj dobry biznesplan; jeśli nie wiesz, jak to zrobić, zleć to profesjonalnej firmie. Biznesplan powinien zawierać między innymi analizę SWOT, dzięki której będziesz w stanie dostrzec i jasno określić swoje szanse i silne strony, a także wypunktować potencjalne zagrożenia i słabe strony (nad którymi oczywiście można popracować).

Biznesplan pozwoli także przyjrzeć się potencjalnemu otoczeniu i Twojej konkurencji. Dowiesz się również, jaki jest potencjał Twojej firmy spedycyjnej i czy ma ona szansę zaoferować coś, czego nie mają inni.

Jak założyć firmę spedycyjną? Złóż wniosek!

Gdy już masz biznesplan i zyskałeś pewność, że planowana inwestycja przyniesie w Twoim przypadku spore zyski, kolejnym krokiem jest złożenie wniosku o założenie działalności. Masz dwie możliwości:

  • rejestracja w CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej),
  • rejestracja w KRS (Krajowym Rejestrze Sądowym).

Który wariant wybrać? Jeśli planujesz założyć:

  • działalność jednoosobową

lub

  • spółkę cywilną,

wtedy dokonujesz rejestracji w CEIDG. Wniosek można wypełnić online – uzyskujesz NIP oraz REGON. W trakcie wypełniania wniosku istotne będzie wybranie odpowiedniego numeru PKD (dla spedycji to będzie 52.29.C) oraz wybór rodzaju opodatkowania; na koniec udajesz się do ZUS celem zgłoszenia działalności.

Jeśli natomiast planujesz założyć:

  • spółkę jawną,
  • spółkę komandytową lub komandytowo-akcyjną

albo

  • spółkę z o.o.,

wówczas dokonujesz rejestracji w KRS. Każdy rodzaj działalności to różne formularze do wypełnienia, dołączanie załączników oraz wniesienie opłat urzędowych.

Płatnik VAT

Zanim wystawisz pierwszą fakturę, należy zgłosić się jako podatnik VAT – wypełniasz i wysyłasz do urzędu skarbowego formularz VAT-R. W tym wypadku zgłoszenie nie wiąże się z dodatkowymi opłatami.

Licencje i zaświadczenia

Gdy już wiesz, jak założyć firmę spedycyjną, czas na kolejny krok – pozyskanie odpowiednich licencji i zaświadczeń. Od firm spedycyjnych wymaga się posiadania licencji niezbędnych do prowadzenia tego rodzaju działalności, ubezpieczenia oraz zabezpieczenia finansowego. Co dokładnie musisz uzyskać?

  • Certyfikat Zawodowych Kompetencji Przewoźnika – kosztuje ok. 800 zł. Aby go otrzymać, konieczne jest pozytywne zaliczenie egzaminu w ITS (Instytucie Transportu Samochodowego),
  • Zaświadczenie o niekaralności – tym dokumentem potwierdzasz swoim potencjalnym usługobiorcom, że Ty, jako osoba prowadząca działalność spedycyjną, nie jesteś skazany ani karany prawomocnym wyrokiem sądowym.
  • Poręczenie finansowe – poświadczasz, że Twoja sytuacja finansowa pozwala Ci na prowadzenie działalności spedycyjnej. Dodatkowo musisz dołączyć poręczenie zabezpieczenia kwoty finansowej w wysokości 50 tys. euro. Aby poświadczenie było uznane za ważne, należy przedłożyć dodatkowy dokument, np. sprawozdanie roczne własnością nieruchomości albo dostępnymi środkami na rachunku bankowym.
  • Ubezpieczenie OC (Odpowiedzialności Cywilnej) Przewoźnika – wymóg konieczny na pokrycie kosztów ewentualnych szkód wyrządzonych przez pracowników firmy spedycyjnej względem powierzonego mienia oraz towarów przekazywanych do transportu. Warto także ubezpieczyć pracowników oraz oczywiście flotę samochodową.

Lokalizacja

Jako właściciel firmy spedycyjnej powinieneś posiadać stałe miejsce siedziby oraz przestrzenie magazynowe, tzw. bazy eksploatacyjne. W tych punktach musisz zapewnić odpowiednią liczbę miejsc postojowych, a także miejsca do załadunku i rozładunku pojazdów. Przepisy Transportu Drogowego wymuszają także konieczność posiadania miejsca dedykowanego do naprawy i konserwacji pojazdów.

Większość firm spedycyjnych decyduje się na postawienie na terenie bazy eksploatacyjnej dedykowanej hali namiotowej, która spełnia także wymagania prawa budowlanego, sanitarnego i BHP.

Zamiast inwestować znaczne kwoty na budowę tradycyjnych murowanych obiektów, lepiej zdecydować się na postawienie całorocznych hal namiotowych – stalowych lub aluminiowych. Pamiętaj, że spedycja to nie tylko pojazdy, ale także ogólnie pojęta logistyka i hale magazynowe.

Promocja firmy

Wiesz już, jak założyć firmę spedycyjną, jednak bez klientów nie otrzymasz zleceń. Działania marketingowe należy zatem uwzględnić już na etapie zakładania działalności – chwytliwa nazwa to tylko część sukcesu; staraj się unikać nazw zawierających przedrostek „trans”, gdyż tego typu firm jest bardzo wiele. Nazwa powinna być niezbyt długa, nawiązująca do charakteru działalności.

Kolejna kwestia – promocja. Warto wykorzystać znajomości, aby pozyskać pierwszych klientów – ci zadowoleni pociągną za sobą kolejnych. Dobrym rozwiązaniem będzie także zasięgnięcie porady i skorzystanie z pomocy agencji marketingowej, która zadba o wizerunek marki.